ماسه خاکی چیست؟

ماسه خاکی چیست ؟

دسته :
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

 

با دیدن کلمات ماسه و شن و انواع ماسه این سوال پیش می آید که تفاوت آن ها و هر کدام مثلاً ماسه خاکی چیست ؟ این اصطلاحات در علم زمین شناسی و عمران تعریف خاصی برای خود دارند. زمین شناسان عمدتاً ذراتی با اندازه ی 0.06 تا 2 میلیمتر را ماسه و ذرات با اندازه 2 تا 64 میلی متر را شن می نامند. ماسه خاکی هم از ذرات ریزی تشکیل شده است که مانند خاک اما به رنگ تقریباً طوسی هستند.

ماسه یکی از اساسی ترین مواد موجود در سیاره زمین است و به عنوان گرانول طبیعی شناخته می شود.

انواع ماسه

یکی از رایج ترین انواع ماسه که در سواحل غیر گرمسیری و مناطق قاره ای یافت می شود از جنس سیلیس است. این نوع ماسه یا شن (اگر در اندازه بزرگ تر باشد) در برابر هوی محیط بسیار مقاوم است و دانه های سختی دارد.

ترکیب دقیق اجزاء تشکیل دهنده شن و ماسه با توجه به منابع معدنی محلی و شرایط زمین شناختی متفاوت است. ماسه هایی با جنس آهگی، از جنس گرانیت، گلوکونیت، مگنتیت، بازالت، کلریت و کوارتز در سراسر دنیا وجود دارند.

کاربرد شن و ماسه

شن و ماسه کاربرد های تجاری زیادی در سراسر جهان پیدا کرده اند و هر کاربردی به نوعی از ماسه یا شن نیاز دارد. از ماسه در عمران و ساخت و ساز، در ریخته گری و بسیاری کار های دیگر استفاده می شود. برای مثال برای چیدن دیوار آجری از ملات ماسه سیمان استفاده می شود. برای فرش کردن موزاییک و کاشی نیز از ماسه استفاده می کنند.

هم چنین برای حفظ لوله ها روی آن را با لایه ای از ماسه غیر آهکی می پوشانند تامواد آهکی موجود در ملات آن ها را تخریب نکند.

نکته ایمنی ماسه

ماسه از مواد طبیعی نا سالم محسوب می شود. به این صورت که قرار گرفتن در معرض گرد و خاک آن می تواند بیماری های ریوی و سیلیسوز ایجاد کند. طی پیدیده ای طبیعی در آب های زیر زمینی، ماسه ها به ژل تبدیل می شوند و می توانند خطرناک باشند.

تولید شن و ماسه

شن و ماسه به دو روش تولید می شود. بستر رودخانه ها پس از فصل بارندگی منبع شن و ماسه در اندازه های مختلف است. زیرا سنگ کوه ها که در رود خانه به صورت معلق همراه با آن حرکت می کنند، در برخورد با هم یا کف رودخانه خرد و سایدده می شوند. معمولاً پایین دست رودخانه محل تجمع شن و ماسه های ریز تر است. برای تهیه س شن و ماسه و استفاده های تجاری یا ماسه را از منابع طبیعی و با سرند کردن آن در اندازه های مختلف تهیه می کنند و یا این که از خرد کردن سنگ های درشت تر با سنگ شکن تولید می کنند.

از بین مطالب گفته شده در بالا می توان مشخص کرد که روش تولید و کاربرد ماسه خاکی چیست.

نظرات کاربران