پوکه معدنی چه کاربردی دارد

پوکه معدنی چه کاربردی دارد

دسته :
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

پوکه معدنی چیست ؟

شاید علاقمند باشید که بدانید پوکه معدنی چه کاربرد ی دارد یا اصلاً پوکه معدنی چیست ؟ پوکه معدنی سنگ های آتشفشانی است. این سنگ ها زمانی تولید می شوند که گدازه ها یا آب و بخار زیاد از درون آتشفشان به بیرون پرتاب شوند. مواد معدنی سنگی و سبکی در نتیجه ی سرد شدن این گدازه ها و سفت شدنشان درست می شود.

در واقع پوکه معدنی سنگ های متخلخل آتشفشانی است که درون آن نیز حباب های گازی حبس شده اند. اگر گدازه ها با سرعت زیادی سرد شوند به جای پوکه معدنی با شیشه های آتشفشانی مواجه خواهیم بود.

حقایقی در مورد پوکه معدنی

پوکه معدنی به رنگ های مختلفی وجود دارد و معمولاً رنگ ان روشن و حاوی سیلیکا است. مقدار آهن و منیزیم در پوکه کم است. وزن پوکه می تواند آنقدر کم باشد که روی آب شناور شود. اما اگر آب درون تخلخل های آن نفوذ کند شناور نخواهد ماند.

کاربرد های پوکه معدنی

تقریباً سه چهارم از پوکه معدنی تولید شده در دنیا به طور سالانه در تولید مصالح سبک ساختمانی مانند بلوک سیمانی و بتن مورد استفاده قرار می گیرد. از این ماده همچنین برای باغبانی، محوطه سازی و تولید سنباده نیز استفاده می شود. از خاصیت سایندگی آن برای صیقل دادن شیشه های تلویزیون و آماده سازی فلزات نیز بهره می گیرند. خمیر های تمیز کننده ی دندان نیز دارای مقادیری از پوکه معدنی هستند.

پوکه های معدنی دارای تخلخل و هوای محبوس شده هستند به همین دلیل برای استفاده در عایق های صدا و عایق های حرارتی نیز گزینه مناسبی به شمار می روند.

خاصیت پوکه معدنی

از خاصیت سایندگی پوکه معدنی در ساخت صابون ها و لوسیون های لایه بردار پوست استفاده می شود. پوکه های معدنی از جمله نرمترین مواد سایننده روی زمین هستند. همچنین استفاده از این مواد برای بدن انسان هیچ گونه خطری ندارد زیرا ماده ای طبیعی و غیر سمی است.

سنگ پا نیز نوعی پوکه معدنی است که در اندازه ای نسبتاً بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند پوست های مرده کف پا را جدا کند. برای رعایت بهداشت و جلوگیری از باقیماند ذرات پوست حتماً باید پس از استفاده با مسواک یا فرچه تمیز شود.

منابع پوکه معدنی

در تمامی نواحی آتشفشانی در کره زمین پوکه معدنی یافت می شود. آتشفشان هایی که در سال های گذشته فعال بوده اند در اطراف خود این مواد را دارند. در حال حاضر در دنیا 50 کشور پوکه معدنی تولید می کنند. بزرگترین تولید کننده پوکه معدنی در دنیا ایتالیا و پس از آن شیلی، یونان، ترکیه، ایالات متحده امریکا (آریزونا، کالیفرنیا، اورگان، نیومکزیکو) و اسپانیا هستند.

با توجه به اینکه پوکه معدنی چه کاربردی دارد از پوکه ها در اندازه های مختلف استفاده می شود.

منبع: sciencing

نظرات کاربران