کاربردهای سیمان در صنعت ساخت و ساز

کاربردهای سیمان در صنعت ساخت و ساز

دسته :
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

سیمان چه کاربردی در صنعت ساخت و ساز دارد؟

کاربرد سیمان در ساختمان بیشتر به دلیل ویژگی چسبنده بودن آن و ایجاد استحکام بالا است. از سیمان برای چسباندن، شن و سنگ و آجر استفاده می شود. برای تولید بتن برای ساخت و ساز از سیمان استفاده می شود. اولین بار در سال 1824 معماری انگلیسی به نام ژوزف آسپدین، سیمان پورتلند را ثبت نمود، گرچه در گذشته های بسیار دور نیز این ماده در ملل مختلف مورد بهره برداری واقع شده است.

سیمان از چه موادی تشکیل شده است ؟

پیش از پرداختن به کاربرد سیمان در ساختمان به ذکر اجزاء تشکیل دهنده ی آن می پردازیم. سیمان در حدود60 تا 67% آهک و 3 تا 7% رس دارد. سیلیس و اکسید های معدنی، اکسید آهن، اکسید سدیم، اکسید منیزیماکسید پتاسیم و اکسید آلومینیوم در سیمان وجود دارند.

4 ترکیب اصلی در سیمان وجود دارد که عبارتند از کلسیم سیلیکات دو ظرفیتی، کلسیم سیلیکات سه ظرفیتی، کلسیم آلومینات و کلسیم آومیدو فریت چهار ظرفیتی.

برخی از ترکیبات سیمان از نظر وزنی مقدار قابل توجهی در سیمان ندارند .اما، وجود آن ها خواص سیمان را به میزان زیادی تغییر می دهد. اکسید های سدیم و پتاسیم از این دست مواد هستند.

خلاصه ای از کاربرد سیمان در ساختمان

از سیمان سفید در گچ کاری ، نشانه گذاری، بنایی و .. استفاده می شود.

سیمان برای درست کردن اتصالات زهکشی و لوله ها به کار می رود.

درز بندی با دوغاب سیمان در سازه ها رایج است.

برای کف سازی، سقف، تیر ها، پله و ها و.. در ساختمان از سیمان استفاده می شود.

در جایی که سطح سخت و سفت لازم است تا سازه با استحکام مورد حفاظت قرار بگیرد مانند ساخت پل ها و سد ها، تونل و فانوس دریایی نیز سیمان کاربرد زیادی دارد.

پیاده رو ها نیز با سیمان و یا حتی بلوک های سیمانی فرش می شوند. در ساخت چاه و مخازن آبی نیز سیمان مصرف می شود.

سیمان سفید و سیاه

فرق سیمان سفید یا سیمان سیاه؟ ابتدا همانطور که از نامشان پیداست در رنگ، بعد از آن در خواص و کاربرد است. البته سیمان سفید دو برابر سیمان سیاه قیمت دارد و بیشتر برای نما و کاربرد های تزیینی از آن استفاده می شود. رنگ سفید آن به دلیل کم بودن میزان سولفات آهن و منیزیم است که رنگ تیره ایجاد می کنند.

سیمان سیاه در کاربردهای زیادی استفاده می شود. از فونداسیون تا ستون ها و دیوار های ساختمان از این ماده بهره گیری می شود.

روش های تولید سیمان

سیمان را به 4 روش مختلف روش تر ،روش نیمه تر، روش نیمه خشک و روش خشک تولید می کنند. مواد پودر شده ی سیمان با هم مخلوط شده و در کوره پخت می شوند تا سیمان تهیه شود.

کاربرد سیمان در ساختمان بسیار گسترده است.

منبع : civiltoday

 

نظرات کاربران