کاربردهای پوکه صنعتی چیست؟

کاربردهای پوکه صنعتی چیست؟

دسته :
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

پوکه صنعتی چه کاربردی دارد؟

کاربرد پوکه صنعتی بیشتر به عنوان یکی از مصالح ساختمانی مطرح است. تقریباً یک سوم از کل پوکه های تولید شده در دنیا برای ساخت سازه های ساختمانی سبک مورد استفاده قرار می گیرند. بلوک های سیمانی و بتن نیز از موارد استفاده و کاربرد پوکه صنعتی هستند.

نحوه تولید پوکه صنعتی

آیا می دانید فرق بین پوکه معدنی و پوکه صنعتی چیست ؟ تفاوت اصلی پوکه معدنی با صنعتی در منبع استحصال آن است. پوکه معدنی را از طبیعت به دست می آورند و پوکه ی صنعتی را از انبساط خاک رس در کوره های داغ تهیه می کنند. دمای این کوره ها به حدود هزار و دویست درجه سلسیوس می رسد و شرایطی مانند آتشفشان ها و تولید پوکه معدنی را شبیه سازی می کند. این مساله می تواند بر قیمت پوکه اثر داشته باشد.

پوکه معدنی را معمولاً از دامنه ی آتشفشان ها و صخره های آتشفشانی به دست می آورند. بزرگترین تولید کنندهی پوکه معدنی در دنیا کشور ایتالیا است و پس از آن شیلی و یونان، ترکیه، آمریکا و اسپانیا در رتبه های بعدی قرار دارند.

شکل ظاهری پوکه صنعتی

پوکه های صنعتی دارای سطحی گرد و البته زبر و ناهموار هستند. روی دانه های پوکه ی صنعتی پر از تخلخل است و رنگ آن با توجه به ماده ی اولیه که خاک رس است، به قهوه ای مایل می شود. در برخی از نقاط و درون تخلخل ها رنگ سیاه نیز دیده می شود.

خواص پوکه صنعتی چیست ؟

کاربرد پوکه صنعتی با توجه به خواص مطلوبی که در سازه های ساختمانی ایجاد می کند، تعریف می شود. ویژگی ها و خواصی که باعث شده است پوکه معدنی به وفور در ساختمان سازی کاربرد پیدا کند عبارتند از:

وزن کم پوکه به دلیل داشتن تخلخل ها

پایین بودن هدایت حرارتی و مناسب برای ساخت عایق صدا و گرما

مقاومت در برابر حرارت بالا و آتش سوزی

امکان اختلاط با دیگر مصالحح ساختمانی به دلیل جنس معدنی

فساد ناپذیر بودن و دوام شیمیایی

حقایقی در مورد پوکه

پوکه معمولاً در طبیعت رنگ روشنی دارد و محصول فوران آتشفشانی است. مواد تشکیل دهنده ی پوکه عمدتاً سیلیکا، آهن و منگنز هستند. پوکه چگالی کمی دارد و می تواند روی آب شناور شود. اما اگر آب درون خلل و فرج آن نفوذ کند می تواند پوکه را سنگین کرده و به عمق فرو ببرد.

پوکه معدنی

شناخته شده ترین پوکه معدنی که شاید همه آن را در دسترس داشته باشند، سنگ پا است. سنگی آتشفشانی و زبر که به جز کاربرد های ساختمانی می توان از ان در مصارف شخصی نیز بهره برد. از پوکه معدنی به عنوان لایه بردار در ساخت صابون ها و پاک کننده ها نیز استفاده می کنند.

کاربرد پوکه صنعتی و معدنی در موارد مشابه تعریف می شود.

منبع : sciencing

 

نظرات کاربران