آشنایی با مصالح ساختمانی و انواع آن

آشنایی با مصالح ساختمانی و انواع آن

دسته :
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مصالح ساختمانی چیست؟

مصالح ساختمانی به هرگونه مصالحی اطلاق می شود که به هدف ساخت و ساز به کار می رود. چوب، سیمان، سنگدانه، فولاد، آجر، بتن، خاک رس جزو پرکاربردترین مصالح ساختمانی هستند. انتخاب از بین این مصالح به پروژه ساخت و ساز مورد نظر مربوط است که نیازمند آشنایی با مصالح ساختمانی است.

بخشی از این مصالح مانند خاک رس، چوب، شن و ماسه و … به صورت طبیعی به وجود می آیند. به غیر از مواد طبیعی موجود، بسیاری از محصولات نیز دست ساز بشر هستند.

مصالح ساختمانی چگونه دسته بندی می شوند ؟

مصالح_ساختمانی_چگونه_دسته_بندی_میشوند

مصالح_ساختمانی_چگونه_دسته_بندی_میشوند

مصالح ساختمانی را به صورت کلی می توان به دو دسته، طبیعی و مصنوعی تقسیم کرد. مصالح ساختمانی طبیعی آن دسته از مصالحی هستند که فراوری نشده اند و یا حداقل پردازش روی آن ها صورت گرفته است مانند چوب یا شیشه.

مصالح ساختمانی مصنوعی در محیط های صنعتی ساخته و پرداخته می شوند مانند پلاستیک و رنگ های نفتی.

تاریخچه مصالح ساختمانی

ساخت و ساز از فعالیت های دیرینه انسان بوده است که به سبب نیاز کاملا کاربردی برای یک محیط زیست کنترل شده به نحوی که اثرات آب و هوا را معتدل کند، آغاز شده است. برگ ها، شاخه ها و پوست حیوانات از جمله مصالح ساختمانی اولیه بودند. بعد ها مصالح طبیعی مانند سنگ و خاک رس جایگزین شدند و در نهایت امروزه در اثر آشنایی با مصالح ساختمانی ساخته شده، مصالح مصنوعی مانند آجر و سیمان به کار می روند.

برای انتخاب مناسب ترین مصالح به چه نکاتی باید توجه کنیم ؟

برای_انتخاب_مناسب_ترین_مصالح_به

برای_انتخاب_مناسب_ترین_مصالح_به

ضمن آشنایی با مصالح ساختمانی هنگام انتخاب از میان آنها برای کار ساختمانی باید فاکتورهایی را در نظر گرفت :

  • نوع و کاربری سازه و ویژگی های خاص آن مانند مقاومت بالا، مقاومت در برابر آب، مقاومت در برابر سایش و ظاهر جذاب
  • جنبه های اقتصادی سازه از نظر سرمایه گذاری و هزینه نگه داری سالیانه و …
  • در دسترس بودن مصالح در محل
  • در دسترس بودن نیروی کار ماهر برای نصب کردن بعضی از انواع مصالح مانند اتصالات فولادی
  • کیفیت و دوام انواع مختلف مصالح
  • هزینه حمل و نقل
  • انتخاب مواد و مصالح با خصوصیات سازگار ، ابعاد و وسایل نصب
  • مقبولیت فرهنگی

انواع مصالح ساختنمانی

  • چوب

چوب

چوب

چوب به سبب قیمت مناسب، سهولت به کارگیری، ظاهر جذاب و عمر مفید به شرط حفاظت در برابر رطوبت و حشرات؛ یکی از مصالح معمول مورد استفاده در بحث ساخت و ساز است. با این وجود جنگل ها، منابع طبیعی ارزشمندی هستند که باید از آن ها حفاظت شود.

گونه ها و انواع مختلف چوب، مشخصه های فیزیکی ویژه ای را دارند که باید به آنها توجه شود؛ از جمله سختی، تاب برداشتن، پوسیدگی طبیعی و … .

  • سیمان

سیمان

سیمان

سیمان پرتلند از دیگر مصالح پرکاربرد است که بنا به اقتضای پروژه و در نتیجه آشنایی با مصالح ساختمانی و قابلیت های هر یک می توان از انواع مختف آن مانند سیمان پرتلند معمولی، زود گیر، ضد سولفات، با حرارت زایی کم و … استفاده کرد.

  • بتن

در اثر ترکیب سیمان، آب، سنگدانه ها و مواد افزودنی طی واکنش هیدراسیون بتن به دست می آید. بتن داری مقاومت فشاری بالا است اما مقاومت کششی آن قابل توجه نیست و به همین دلیل در ساختمان از بتن مسلح شده به وسیله میلگرد استفاده می شود.

  • گچ

قدمت گچ به چندین هزار سال می رسد. یونانیان و مصریان در ساختمان هایشان از آن استفاده می کردند. سنگ گچ را خرد کرده و آسیاب می کنند و سپس به آن حرارت داده می شود و درصدی از رطوبت آن را می گیرند و ماده حاصل که به گچ زنده یا گچ پاریس معروف است؛ تشکیل می شود.

گچ زمینه، گچ صوتی، گچ اندود نهایی، فیلر درز، سیمان کینی و روکش دیوار سقف از انواع مختف محصولات گچ است که در ساختمان مصرف می شود.

  • خاک رس

خاک رس

خاک رس

خاک رس نتیجه پوسیدگی دسته ای از مواد معدنی است که در اثر ترکیب با آب دارای خاصیت چسبندگی می شود. از این ماده محصولات ساختمانی متنوعی از جمله آجر، سفال، کاشی و … تولید می شود.

  • مش فولادی

مش فولادی

مش فولادی

مش فولادی یک شبکه ساخته شده از سیم های فولادی طولی موازی است که با فواصل مشخص از یکدیگر جوش داده شده اند. این محصول می تواند به طرز قابل توجهی در زمان، نیروی کار و هزینه صرف جویی کند.

  • و …

مصالح ساختمانی جدید و خلاقانه

در اثرآشنایی با مصالح ساختمانی کنونی و پی بردن به مزایا و معایب متفاوت هر یک می توان مصالح جدید با ویژگی های مورد نظر به وجود آورد؛ به نحوی که دارای کمترین اثر نامطلوب و بیشترین کارایی باشد. به عنوان نمونه آجر تمیز کننده هوا، آجر های خنک کننده، بتن خود درمان، سیمان قابل برنامه ریزی از مصالح خلاقانه ای هستند که امروزه در دست طراحی هستند.

 

در نهایت برای اطلاع از انواع و قیمت و موارد مصرف هر یک از مصالح برای هر پیمانکار ساخت و ساز از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

منبع : theconstructor ، fao

 

نظرات کاربران