اسپیسر پلاستیکی

اسپیسر ساختمانی چیست و انواع اسپیسر

دسته :
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

 

اسپیسر و مزایای استفاده از آن

برای ساخت هر سازه بتن مسلح (اعم از دیوار باربر، پی، پل و …)، مهندسین سازه از قبل موقعیت دقیق میلگردها و نیز میزان پوشش بتن روی میلگردها را تعیین می کنند. پوشش بتنی رو میلگردها معمولا بین 1 تا 10 سانتی متر است. در محاسبات سازه ای، ابعاد هر سازه بتنی و نیز میزان پوشش بتنی روی میلگردها به نحوی تعیین می شوند که بیشترین استحکام را به سازه ببخشند. اسپیسر ساختمانی باعث می شوند میلگردها در موقعیت درست خود قرار بگیرند، در نتیجه سازه بتنی به مقاومتی که در محاسبات سازه برای آن درنظر گرفته اند، نزدیکتر خواهد شد. اسپیسرها قطعاتی کارآمد در صنعت ساختمان هستند که علاوه بر ایجاد پوشش میلگردی مناسب ، بسیاری مزیت‌های دیگر را به همراه دارند . اسپیسر ساختمانی یا فاصله نگهدار در سایزهای مختلف ایجاد پوشش های میلگردی از 15mm  تا 150mm  طراحی و تولید شده اند .

 جمله مزایای استفاده از اسپیسرهای پلاستیکی به شرح زیر است :

  • ایجاد پوشش یکپارچه روی سطح آرماتورها
  • اقتصادی و مقرون به صرفه و ارزان
  • وزن سبک ،‌ حمل ونقل آسان
  • سرعت بخشیدن به فاصله گذاری جهت پوشش میلگردها
  • نیاز به نیروی انسانی کمتر
  • سرعت اجرا و در نتیجه سرعت اجرای پروژه
  • درگیری کامل با بتن به دلیل وجود حفره های تو خالی در ساختار خود یا عدم جابجایی میلگردها به دلیلی
  • وجود قفل کن در اسپیسر

اسپیسرها با توجه به مواد به کار رفته در آن ها در دو دسته تقسیم بندی می شوند:

  1.  اسپیسر بتنی: اسپیسرهای بتنی که جدید ترین نسل اسپیسرها می باشند با مقاومت فشاری بالای خود، با فراهم آوردن امکان ایجاد پوشش بتن کافی، نقش چشمگیری در افزایش  عمر سازه های بتنی دارند. فاصله نگهدارهای بتنی علاوه بر دارا بودن مزایای سایر انواع اسپیسرها بسیاری از عیوب و نقاط ضعف  نسل های قبلی را برطرف نموده و موجب کاهش عوامل آسیب رسان به بتن ناشی از به کارگیری اسپیسرهای غیر بتنی شده است. به طور کلی به کارگیری این نوع اسپیسر افزایش مقاومت بتن و عمر سازه را بهمراه خواهد داشت.
  2.  اسپیسر پلاستیکی: اسپیسر پلاستیکی (فاصله نگهدار آرماتور) بتن از جمله اسپیسرهای ساختمانی می باشند که در صنعت    ساختمان کاربرد بالایی دارند. اسپیسر در لغت به معنای فاصله گذار می باشد که عموماً فضای بین میلگرد و قالب را تامین  می کند. چنانچه گفته می شود به ازای هر دو میلیمتر کاهش در ضخامت بتن روی میلگرد ۵ سال عمر سازه را کاهش و از دوام و عمر و پایایی سازه می کاهد. اسپیسر ساختمانی  مهمترین ابزار برای رسیدن به پوشش بتنی الزامی هستند. از ضعفهای متداول و قابل پیشگیری در سازه های بتن مسلح تاثیر پذیری از عوامل و عناصر مخرب اطراف می باشد.

نظرات کاربران