شن نخودی چیست؟

شن نخودی چیست ؟

دسته :
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

 

آیا می دانید شن نخودی چیست ؟ شن نخودی درواقع سنگ هایی با اندازه کوچک و شکل کروی است. اندازه هر دانه شن نخودی تقریباً به اندازه نخود است و نام آن را به همین دلیل شن نخودی گذاشته اند. محدوده اندازه شن نخودی سه میلی متر تا دوازده میلی متر است.

کاربرد شن نخودی

شن نخودی به رنگ های مختلفی از جمله سفید، قهوه ای، خاکستری و همچنین رنگ های شفاف و ترانما وجود دارد. از این سنگ زیره های کوچک برای پر کردن راه های باغی استفاده می کنند. همچنین در طراحی بیرونی ساختمان و مثلاً ساختن حوضچه و به عنوان مالچ برای جلوگیری از فرسایش خاک و بلند شدن ریزگرد ها می توان از آن استفاده کرد.

افرادی که در منزل یا محل کار خود آکواریوم نگهداری می کنند نیز می توانند از شن های نخودی با رنگ های زیبا به عنوان کف پوش آکواریوم استفاده کنند.

قیمت شن نخودی

قیمت شن نخودی خیلی زیاد نیست و در بیشتر فروشگاه های وسایل باغی نیز می توان مقدار های کم شن نخودی را تهیه کرد. استفاده از شن نخودی به طور طبیعی باعث زهکشی مناسب به ویژه در خاک های رسی می شود.

استفاده از شن نخودی

اندازه کوچک و وزن سبک شن نخودی باعث می شود که کار کردن با آن بسیار راحت باشد. جابه جا کردن این اندازه از شن با شن کش به راحتی انجام می شود و برای مصرف کننده دردسر ایجاد نمی کند.

البته شن های نخودی تمایل زیادی برای جا به جا شدن و قل خوردن دارند. به همین دلیل در صورتی که از آن ها برای ایجاد راه در باغ ها و پارک ها استفاده می شود باید حتماً لبه و حاشیه ای برای محل قرار گیری ان ها در نظر گرفته شود.

شن های نخودی در تماس با آب محدودیت و ممنوعیتی ندارند و حتی می توانند شسته شوند.

اگر از شن نخودی در راه های باغی، پارک ها و پاسیو استفاده می شود باید لایه ی نسبتاً ضخیمی از ان در محل ریخته شود. بهتر است این ضخامت دست کم 7.5 سانتی متر باشد تا از فرو رفتن آن در بستر زیرین و ایجاد ناراحتی هنگام راه رفتن روی آن ممانعت شود.

منشأ شن نخودی

شن طبیعی نخودی  در حواشی آبراه ها یافت می شود. البته برخی از شرکت های عرضه کنند شن نخودی آن را به صورت مصنوع تولید می کنند. شن های نخودی طبیعی به دلیل فرسایشی که در دراز مدت متحمل شده اند شکل منظم تری و گرد تری نسبت به نوع مصنوعی دارند. البته انواع شن نخودی مصنوعی به رنگ های دلخواه می تواند تهیه شده و مورد استفاده قرار گیرد.

برای انتخاب در شن نخودی باید از قبل به طور مشخص بدانیم که محل کاربرد شن نخودی چیست و با توجه به آن تصمیم بگیریم.

منبع: maximumyield

نظرات کاربران