آجر فشاری چیست

آجر فشاری چیست؟

دسته :
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

آجرها از قدیمی ترین مصالحی هستند که در صنعت ساختمان سازی از آن ها استفاده می شده است. آجرها انواع مختلفی دارند که همه ما با به صورت نسبی با آن ها آشنایی داریم، یکی از متداول ترین انواع آجرها، آجرهای فشاری است. اگر می خواهید بدانید که آجر فشاری چیست؟ در جواب باید گفت که این آجرهای مستحکم از فشرده کردن گل خاک رس در قالب های مخصوص به دست می آیند. در صورتی که مایل هستید با آجرهای فشاری بیشتر آشنا شوید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دلیل نام گذاری آجر فشاری

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که دلیل نام گذاری آجر فشاری چیست؟ پاسخ به این سوال به نحوه تهیه این آجرها بر می گردد. در واقع آجرهای فشاری به صورت سنتی توسط کارگران ساخته می شوند. در طی فرایند تولید مواد اولیه به داخل قالب های مخصوص ریخته می شوند. در هنگام ریختن مواد اولیه لازم است که فشار زیادی روی مواد وارد شود تا استحکام کافی را به دست بیاورند و به همین دلیل به آن ها آجر فشاری گفته می شود .

تفاوت اصلی آجرهای فشاری و آجرهای ماشینی چیست؟

تفاوت اصلی آجرهای فشاری و آجرهای ماشینی چیست؟

تفاوت اصلی آجرهای فشاری و آجرهای ماشینی چیست؟

آجرهای فشاری توسط افراد (کارگران) به داخل قالب های مخصوص ریخته می شوند اما آجرهای ماشینی با کمک تجهیزات و ماشین های مخصوص انجام می شود از همین رو به آن ها آجرهای ماشینی گفته می شود. تردی و شکنندگی این آجرها نسبت به آجرهای فشاری که توسط افراد به داخل قالب ریخته می شود به میزان قابل توجهی بیشتر است .

ویژگی های آجرهای فشاری

ویژگی های منحصر به فرد آجر فشاری چیست؟ آجرهای فشاری با دست در قالب های مخصوص ریخته می شوند و از هیچ ماشینی برای فشرده سازی یا برش آنها استفاده نمی شود. در نتیجه، چین‌ها و نشانه‌های موج‌دار روی سطح آجر ظاهر می‌شوند، ویژگی منحصر به فردی که توسط ماشین قابل تکرار نیست. آن ها همچنین می توانند در هر اندازه ای که سازنده می خواهد ساخته شوند.

کاربرد آجرهای فشاری

کاربرد آجرهای فشاری

کاربرد آجرهای فشاری

شاید شما در حال توسعه یک ملک قدیمی هستید، یا بر توسعه ساخت و ساز در یک منطقه با معماری سنتی نظارت می کنید یا اینکه در نظر دارید ساختمان شما سبک بسیار خاصی داشته باشد. در این موارد آجرهای فشاری ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که شما نیاز دارید. بنابراین اگرچه امروزه آجرهای ماشینی به وضوح گزینه مناسب تری برای ساختمان های جدید هستند، اما آجرهای فشاری در برخی کاربردها محبوبیت زیادی دارند. برای این که بدانیم موارد کاربرد آجر فشاری چیست؟ تعدادی از این کاربردها را با هم مرور می کنیم.

ایجاد معماری سنتی

در پاسخ به این سوال که موارد کاربرد آجر فشاری چیست می توان طراحی و ایجاد معماری های سنتی و خاص را ذکر کرد زیرا آن ها می توانند جلوه متفاوتی در ساختمان شما ایجاد کنند. ایجاد یک زیبایی شناسی خاص ممکن است شما فقط با استفاده از آجرهای فشاری ممکن باشد. چین و چروک ها، پوشش شنی و بی نظمی ها اغلب بخشی از جذابیت هستند. ممکن است بخواهید طراحی نمای بیرونی یا بخشی از طراحی داخلی ساختمان خود را با آجرهای فشاری انجام دهید.

تطبیق آجر

تطبیق آجر

تطبیق آجر

اگر ملک شما بیش از اندازه قدیمی است ممکن است اندازه آجرها با آنچه اکنون در بازار موجود است متفاوت باشد. بنابراین در صورتی که در برخی قسمت های دیوارها نیاز به ترمیم باشد آجرهای فشاری می توانند گزینه مناسبی باشند. زیرا می توان با استفاده از آجرهای فشاری آن ها را به صورت دست ساز مطابق با مشخصات آجرهای قبلی تهیه کرد.

حفاظت میراث فرهنگی

گاهی از آجرهای فشاری برای پروژه های میراث فرهنگی و حفاظتی استفاده می شود. در جایی که یک ساختمان قدیمی با ارزش نیاز به بازسازی دارد، از آجرهای فشاری استفاده می شود تا دقیقاً ظاهر اصلی تکرار شود.

برخی کاربردهای دیگر

برخی کاربردهای دیگر

برخی کاربردهای دیگر

از آجر فشاری در دیوارهای بار بر (دیوارهای حمال)، طاق ضربی (فضای بین تیر آهن ها)، ایجاد فونداسیون (کرسی چینی)، تیغه چینی و همچنین گری چینی نیز استفاده می شود.

انواع آجرها

همان طور که گفته شد، با توجه به فرآیند تولید، آجرها را می توان به آجرهای دست ساز با فشاری و آجرهای ماشینی تقسیم کرد. از طرف دیگر با توجه به ساختار نیز می توان این آجرها به آجرهای توپر و آجرهای توخالی دسته بندی کرد. آجرهای توخالی نیز خود شامل آجر باربر و آجر غیر باربر هستند. جدا از این دسته بندی ها آجرها معمولا با توجه به نیازهای مختلف به اشکال متنوعی ممکن است ساخته شوند.

مراحل تهیه آجرهای فشاری

مراحل تهیه آجرهای فشاری

مراحل تهیه آجرهای فشاری

کیفیت و ویژگی یک آجر دست ساز قابل تولید انبوه نیست. این عیوب کوچک ایجاد شده در طول فرآیند است که هر آجر را منحصر به فرد می کند. برای به دست آوردن یک محصول واقعا خاص نیاز به مهارت واقعی است. برای تهیه آجرهای فشاری مواد اولیه که مخلوطی از خاک رس مرطوب است با دست در قالب ریخته می شود. خاک رس اضافی با کمان سیمی برداشته می شود و یک پالت تخت روی آن قرار می گیرد.

فرآیند حرارت دهی

پس از قالب­گیری، آجرها را در یک کوره پخت می کنند. امروزه تولیدکنندگان آجرهای فشاری معمولاً از کوره­های مدرن استفاده می کنند که امکان ثبات بیشتر در آجرها را فراهم می کند. با این حال، در برخی مکان‌ها هنوز از کوره‌های تونلی سنتی استفاده می‌شود. آجرهای فشاری معمولاً با دست از کوره خارج می شوند. اگرچه ناهماهنگی آجرهای فشاری یکی از جذابیت های آن است، اما لازم است که تولیدکنندگان مطمئن شوند که آجرهای آنها دارای سطح کیفی مناسبی نیز باشد. رنگ و بافت آجر پخته شده به مواد معدنی موجود در خاک رس و دمای کوره بستگی دارد. آجرهای صورتی حاوی آهن بیشتری هستند، در حالی که آجرهایی با رنگ های زرد از خاک رس با محتوای آهک بالاتر تولید می شوند. با افزایش دمای کوره، آجرها دستخوش طیفی از تغییرات می شوند. آجرهای قرمز بنفش تیره شده و با افزایش دما قهوه ای یا خاکستری می شوند.

مزایای آجرهای فشاری

مزایای آجرهای فشاری

مزایای آجرهای فشاری

بهترین چیز در مورد آنها انعطاف پذیری و قیمت مناسب است. از نظر تئوری می توان آنها را با هر مشخصاتی که خریدار می خواهد تهیه کرد. مخلوط های مختلف، خاک رس متفاوت و البته شکل ها و اندازه های مختلف. البته در صورت سفارشی بودن ممکن است قیمت تولید افزایش یابد. آجر فشاری نسوز و مقاوم در برابر آتش است. علاوه بر این، آجر دارای عملکرد ضد رطوبت خوبی نیز می باشد.

معایب آجرهای فشاری

اگر می خواهید بدانید معایب آجر فشاری چیست؟ باید گفت که اصلی ترین آن وزن زیاد است. متاسفاته این نوع از آجرها وزن زیادی دارند و در پروژه هایی که ما نیاز به کم کردن وزن کلی ساختمان داریم نمی توانیم از این نوع آجر استفاده کنیم. از معایب دیگر این نوع آجر می توان به آسیب پذیری آن در مقابل عوامل مختلف اشاره کرد .همچنین ساخت آنها زمان بیشتری می برد، بنابراین ممکن است مجبور شوید آن را در روند ساخت خود لحاظ کنید.

تغییر کاربرد آجرهای فشاری از گذشته به چه صورت بوده است؟

تغییر کاربرد آجرهای فشاری از گذشته به چه صورت بوده است؟

تغییر کاربرد آجرهای فشاری از گذشته به چه صورت بوده است؟

در زمان های گذشته بیشترین کاربرد آجرهای فشاری در دیوارچینی بود اما کم کم به دلیل بالا بودن وزن آجرها و بالا رفتن بار کلی ساختمان ها از این مصالح کمتر برای دیوار چینی استفاده شد و به تدریج استفاده از آجرهای فشاری بیشتر در فونداسیون و کرسی چینی دیده شد .

مشخصات فنی آجر فشاری

آجر فشاری معمولا دارای ضخامت ۳ تا ۴ سانتی متر می باشد و ابعاد آن ۲۲ × ۱۰ × ۵/ ۵  می باشد. معمولا این آجرها به صورت فله ای و یا تعدادی به فروخته می شوند.

استفاده از آجر فشاری در کرسی چینی

استفاده از آجر فشاری در کرسی چینی

استفاده از آجر فشاری در کرسی چینی

می دانیم که در کرسی چینی چند رج آجر را بر روی پی اصلی ساختمان قرار می دهند که دلیل اصلی این کار ایجاد یک اختلاف ارتفاع بین سطح داخلی ساختمان و سطح خارجی ساختمان می باشد که این سطح خارجی می تواند کوچه، خیابان و یا حتی حیاط ساختمان باشد. دیواری که سبب این اختلاف ارتفاع شده است را کرسی می نامیم و به کل این عملیات کرسی چینی می گوییم. آجر مورد استفاده در عملیات کرسی چینی آجر فشاری می باشد .

وظیفه  اصلی آجرهای فشاری در فونداسیون چیست؟

آجر مورد استفاده در کرسی چینی (فونداسیون)  باید ضخامتی ۲۰ سانتی متری داشته باشد. این آجرها به صورت یک دیوار کم ارتفاع با عرضی بیشتر از دیوارهایی که قرار است بر روی آن ساخته شوند تعبیه می شوند. در خصوص ارتفاع این دیوارها باید گفت که این ارتفاع متغیر می باشد. وطیفه اصلی این آجرها ایجاد یک ارتفاع مناسب بر روی فونداسیون دیوارهای خارجی و دیوارهای داخلی یک ساختمان است .

آیا آجرهای فشاری دوست دار محیط زیست هستند؟

برای شناخت بیشتر از اینکه آجر فشاری چیست باید گفت که آجرهای فشاری از مصالحی هستند که ما آن را با عنوان مصالح دوست دار محیط زیست می شناسیم. چرا که می توانند بازیافت شوند. متاسفانه باید گفت که زباله های ساختمانی یکی از مهم ترین زباله هایی هستند که محیط زیست را تهدید می کنند. در نتیجه توجه به استفاده از مصالحی که به اصطلاح دوست دار محیط زیست باشد امروزه بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت می باشد. از طرف دیگر مواد اولیه ای که برای تهیه این آجرها استفاده می شود از مواد طبیعی بوده و حاوی اجزای خطرناک برای سلامتی انسان نیست.

منابع: brickhunter، imperialhandmadebricks

نظرات کاربران