آجر ماشینی چیست ؟

آجر ماشینی چیست ؟

دسته :
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

 

برای توضیح اینکه آجر ماشینی چیست باید گفت که وقتی آجر ها در مقیاس زیاد با ابزار آلات و ماشین های کارخانه ای تولید می شوند، نام آجر ماشینی را به خود می گیرند. برای تولید آجر ماشینی سه فرآیند مختلف وجود دارد.

فرآیند های آجر ماشینی چیست ؟ فرآیند گل نرم

در فرآیند گل نرم، خاک رس در گودال هایی با عمق 2 متر و قطر 2.5 تا 3.5 متر با آب مخلوط می شود. 24 ساعت خاک رس را در این گودال ها خیس می کنند و معمولاً در کارخانه های آجر پزی سه گودال وجود دارد که همیشه یک گودال در حال پر شدن ،یک گودال در حال  خیس خوردن و یک گودال برای برداشت گل رس است.

سپس این گل رس به دستگاه آجر زنی منتقل می شود و آن را به صورت قالب هایی برش زده و بیرون می دهد. قالب های گل رس که به شکل آجر در آمده اند برای خشک شدن منتقل می گردند.

این فرآیند برای تولید آجر ماشینی در دنیا کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و دو روش بعدی به ویژه روش سوم روش های آجر پزی راج تری برای تولید آجر ماشینی هستند.

فرآیند های آجر ماشینی چیست ؟ فرآیند گل سفت

تفاوت این فرآیند با روش قبلی در این است که به اندازه ی محدودی به خاک رس، آب اضافه می کنند و گل سفتی به دست می آورند. سپس این گل وارد دستگاهی می شود که دارای یک دای به شکل قالب آجر است و گل را به شکل مورد نظر برش می دهد.

پس از برش زنی آجر های خیس به محل خشک شدن منتقل می شوند. در مکزیک و آمریکای مرکزی از این روش آجر پزی استفاده می کنند.

فرآیند های آجر ماشینی چیست ؟ فرآید رس خشک

فرآیند سومی که برای تولید آجر ماشینی ذکر شده است، فرآیند رس خشک است. در این فرآیندکه بیشترین کاربرد را دارد، رس با رطوبت 7 تا 10% مورد استفاده قرار می گیرد که به ظاهر شبیه رس خشک به نظر می رسد.

در این روش خاک رس در قالب ها فشرده سازی می شود تا بتواند شکل آجر را به خود بگیرد. تقریباً به هر روشی که با فشرده سازی رس به تولید آجر منجر شود روش رس خشک می گویند.

در اکثر ماشین آلات تولید آجر به روش رس خشک قبل از ورود خاک رس به قالب یک جت بخار قرار دارد به منظور این که کمی رطوبت در خاک رس ایجاد کند تا ذرات آن به هم بهتر چسبندگی داشته باشند و کیفیت آجر های تولید شده بالا رود. در انتهای روش رس خشک، آجر ها برای خشک شدن به کوره منتقل می شوند.

در این نوشته شرح داده شد که فرآیند های تولید آجر ماشینی چیست ؟

منبع: chestofbooks

نظرات کاربران

29 01 1398

ممنون

30 01 1398

بسیار عالی