تاریخچه استفاده از پشم سنگ

استفاده از پشم سنگ برای اولین بار

دسته :
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

تاریخچه استفاده از پشم سنگ

برای دست یافتن به تاریخچه ی انواع پشم سنگ لازم است ابتدا  از تاریخچه ی عایق پشم سرباره مطلع شویم.این عایق در سال 1840 توسط ” ادوارد پری “در ولز ساخته شد . که متاسفانه با موفقیت روبه رو نشد و ادروارد پری مجبور به رها کردن پروژه ی خود شد.

متد پشمهای معدنی یک متد ثبت شده در ایالات متحده امریکاست که در سال  1870 توسط جان پلیر مورد استفاده قرار گرفت و در سال 1871به صورت تجاری برای اولین باردر آلمان تولید شد . و بعد تر در سال 1897 با ارتقا تکنولوژی و تبدیل آهک مذاب به فیبر صنعت عایق کاری با انواع پشم سنگ آغاز شد.

موارد استفاده از عایق پشم سنگ

موارد استفاده از عایق پشم سنگ

موارد استفاده از عایق پشم سنگ

از انواع پشم سنگ میتوان در جایی که نیاز به استفاده از هر نوع عایق فایبر گلس و یا هر نوع عایق حرارتی و صوتی است استفاده کرد که  برای مثال شامل فضاهایی مانند دیوارها ،سقف ،کف زمین و اتاق زیر شیروانی و … میباشد و همچنین استفاده از این عایق در اتاق شمالی که فضای نسبتا سرد تری دارد به شدت پیشنهاد میشود. از دیگر فضاهای که میتوانیم از این عایق استفاده کنیم اتاقهای داخلی هستند که نیاز به عایق کردن صدا دارند مانند اتاقهای تماشا واتاقها و یا استودیو های موسیقی .

منبع : en.wikipedia

مواد تشکیل دهنده پشم سنگ 

مواد تشکیل دهنده پشم سنگ

مواد تشکیل دهنده پشم سنگ

ماده اولیه ی پشم سنگ، سنگ بازالت است . همانطور که میدانیم سنگ بازالت یک سنگ آتشفشانی از گروه سنگ های آذرین می باشد،که نسبت به سنگ های دیگردر زمین بسیار یافت میشود . برای تولید انواع پشم سنگ ابتدا لازم است که سنگ بازالت را ذوب کنند که این فرآیند در دمای 1500 درجه سانتیگراد اتفاق می افتد لازم به ذکر است که فقط سنگ بازالت نیست که عایق پشم سنگ را میسازد و حدوده 3 درصد از کل این فرآیند را روغن های مختلف بسته به نوع پشم سنگ تشکیل میدهند.

پشم سنگ چه کاربردهایی دارد؟

پشم سنگ چه کاربردهایی دارد

پشم سنگ چه کاربردهایی دارد

همانطور که میدانیم این عایق به راحتی میتواند حرارت و گرما را هدایت کند،از لحاظ عایق حرارتی انواع پشم سنگ جز بهترین و مقرون به صرفه ترین عایق مورد استفاده در ایران است که  در هنگام فشرده شدن آن به یک صفحه و یا یک رول به دلیل قابلیت پارتیشن کردن هوا این عایق مناسبترین گزینه برای ایزوله کردن صداست که میتواند گزینه ی مناسبی برای عایق صوتی هم باشد .

منبع : en.wikipedia

از دیگر کاربرد این عایق میتوان به استفاده ی آن در صنایع فولادی و کوره ها و گرم خانه ها و دیگهای بخار و ساختمان سازی و پتروشمی و غیره اشاره کرد.مثلا در ساختمان سازی استفاده از پشم سنگ در بنای نوساز و یا بنای بازسازی شده ی شما یک فرآیند مادام العمر است ومادامی که شما ساختمانتان قابل استفاده است این عایق نیز وظیفه ی خود را به درستی انجام میدهد .

منبع : rockwool

برای مثال در ساختمان سازی نحوه ی درست نصب پشم سنگ به عنوان یک عایق نباید به هیج عنوان سرسری و غیر مهم تلقی شود انتخاب سایز درست و جایگذاری دقیق میتواند در حفظ گرما در فصول سرد سال و همچنین حفظ سرما در فصول گرم سال کمک بسزایی کند و از اتلاف انرژی جلوگیری کند.

منبع : hometips

آیا می توان از پشم سنگ به عنوان عایق حرارتی استفاده کرد؟

آیا می توان از پشم سنگ به عنوان عایق حرارتی استفاده کرد

آیا می توان از پشم سنگ به عنوان عایق حرارتی استفاده کرد

میدانیم که انواع پشم سنگ مقاومت بسیار بسیار بالایی در برابر آتش دارد پس هرگاه که نیاز به عایق حرارتی بود ایده آل ترین گزینه استفاده از عایق پشم سنگ میباشد .میدانیم که از پشم سنگ در صنایع مختلفی استفاده میشود برای مثال در ساختمان سازی توصیه میشود که به هنگام بازسازی بنا از بازرس ساختمان بخواهیم که تشخیص دهد که دقیقا کدام منطقه از ساختمان شما نیاز به استفاده از عایق پشم سنگ دارد . به منظور استفاده از این عایق حرارتی در ساختمان تمامی تیر و ستونها را با سنگ پشم عایق کاری میکنند که نوع این عایق کاریها میتواند متفاوت باشد .آتش گیر نبودن پشم سنگ میتواند از ویژه گی های اصلی این عایق باشد .

منبع : en.wikipedia

انواع پشم سنگ

اگر بخواهیم به مبحث انواع پشم سنگ بپردازیم نوع استفاده از مواد معدنی متفاوت  نوع کلی پشم سنگ را نیز تغییر میدهد .بنا به انتخاب متریال و میزان حرارت نوع پشم سنگ میتواند  متفاوت باشد.

 

 الف)پشم سنگ پانل سنگین چیست؟

پشم سنگ پانل سنگین از بافت متراکم تری نسبت به پشم سنگهای دیگر برخوردار است.این تراکم باعث میشود که انعطاف پذیری این پشم سنگ نسبت به مابقی پشم سنگها کمتر باشد

ب)پشم سنگ کاغذی چیست؟

پشم سنگ کاغذی از کاغذی به نام کرافت ساخته شده که مناسب برای محیطی است که در معرض بخار آب قرار میگیرند .

 

پ)پشم سنگ توری دار چیست؟

پشم سنگ توری دار از پرکاربردترین نوع پشم سنگ در ایران است مقرون به صرفه بودن این عایق نسبت به عایقهای دیگر توانسته آن را به مناسب ترین گزینه عایق حرارتی صوتی تبدیل کند .

 

ج)پشم سنگ فویل دار چیست؟

پشم سنگ فویل دار مناسب برای فضاهایی است که در ان رطوبت دخالت دارد روکش آلومینومی روی این عایق شرایط استفاده در محیط مرطوب را فراهم میسازد .

نظرات کاربران