انواع آجرهاي رسی و غیر رسی و اشکال آن چیست؟

دسته :
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

آجر چیست؟

آجر از قدیمی‌ترین مصالح ساختماني دست‌ساز بشر است. در ايران نيز بقاياي کوره‌های آجرپزي در شوش و تپه‌های سيلك .كاشان كه قدمت آن‌ها به بيش از 6000 سال پيش می‌رسد، مشاهده شده است. امروزه نيز با وجود مصالح نوين بسياري كه توليد شده است، آجر هنوز هم مورد توجه بسياري از مردم و دست‌اندرکاران صنعت ساخت و ساز كشورمان است و عمدتاً در ديوارچيني، نماسازي و كرسي چيني، كف سازي و كف پوشي به كار می‌رود. آجر در گونه‌های رسي، شيلي و شيستي، مارني، ماسه آهكي، بتنی، نسوز، ضد اسید و شکل‌های گوناگون توليد می‌شود.در متن زیر انواع آجرهای رسی و آجرهای غیر رسی ذکر می شوئ.

انواع آجرهاي رسي (Clay Brick)

آجرهاي سنتي (دستي) (Handmade Brick):

اين آجرها به روش سنتي و دستي ساخته می‌شوند و شامل آجر قزاقي، آجر فشاري و آجر لعابدار می‌شوند.

آجر قزاقي:

اين آجر سفيد رنگ است و ابعاد آن 20*10*5 سانتيمتر می‌باشند و به علت كيفيت مطلوب و ظاهر مناسبش، در نماي ساختمان به كار می‌رود.

آجر فشاری:

هنگام توليد اين آجر كارگران با فشار انگشتان خود گوشه‌های قالب را از گل پر می‌کنند ازاین‌رو آن را آجر فشاري می‌نامند. ابعاد اين آجر 20*10*5 و 22*11*5/5 به همين جهت معمولاً در زيركاري و سفتكاري ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، نظير ديوارهاي باربر، تيغه چيني، طاق ضربي و به طور كلي گري چيني.

آجرهاي صنعتي (ماشيني)(Engineering Brick):

تمام مراحل توليد اين آجرها در كارخانه توسط ماشين انجام می‌شود. آجري با جسم متراكم و پرمقاومت كه براي ساخت اعضاي باربر مناسب است. اين نوع آجر به دو دسته توپر و سوراخ‌دار تقسیم می‌شود.

آجر سوراخ‌ دار: 

در اين آجر حفره‌ها باعث سبك شدن آجر و نيز نفوذ بيشتر ملات می‌شوند. جمع مساحت سوراخ‌ها بايد 40-25% سطح آجر باشد.

آجر توپر:

در اين آجر حجم سوراخ‌ها از 25% حجم آجر تجاوز نمی‌کند.

آجرنسوز:

خاك رسي كه در تهيه آجرنسوز استفاده می‌شود، داراي هيدروسيليكات آلومينيوم بيشتري است (خاك نسوز). آجرهاي نسوز در واقع نوعي چيني هستند. از آجرهاي نسوز به علت مقاومت حرارتي بالا، در پوشش دروني کوره‌های صنعتي و نيز در بدنه شومینه‌ها استفاده می‌شود.

انواع آجرهاي غیر رسي (Clay Brick)

  1. آجر ماسه آهكي (Sand-lime Brick): در مناطقي كه خاك رس كمياب است ولي ماسه فراوان است مانند سواحل دريا، به‌جای اينكه آجر را از خاك رس تهيه كنند، آن را از مخلوط ماسه سيليسي و آهك می‌سازند.
  2. آجر بتنی (Concrete Brick): نوعي بلوك سيماني توپر كه از سيمان پرتلند، سنگ‌ دانه‌های معدني مناسب و آب تهيه می‌شود. اين نوع آجرها، برحسب مقاومت فشاري و جذب آب، در ديوارهاي خارجي و مصارف عمومي كاربرد دارند. از اين نوع آجرها در داخل و خارج ساختمان و همچنين به‌عنوان کف‌پوش نيز استفاده می‌شود.

آجر رسي ساختماني، برحسب نوع مصرف به گروه‌های آجر توكار، آجرنما و آجر مهندسي تقسیم می‌شود:

  1. آجر توكار: آجري كه براي كارهاي عمومي ساختمان مناسب است. اين آجرها، برحسب محل مصرف، به دو نوع باربر و غیر باربر تقسیم و هركدام نيز به دو دسته توپر و سوراخ‌دار درجه بندي می‌شود.
  2. آجرنما: آجري كه بدون نياز به اندودكاري يا پوشش‌های ديگر، مستقيماً براي نماسازي به مصرف می‌رسد. اين آجر دو نوع متعارف و پلاكي دارد. آجرهاي نماي متعارف و پلاكي به دو دسته توپر و سوراخ‌دار تقسیم می‌شود.

نظرات کاربران