مصالح مناسب برای نمای ساختمان

مناسب ترین و بهترین مصالح برای نماسازی ساختمان

دسته :
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مصالح مناسب برای نمای ساختمان

نمای ساختمان یکی از مهم ترین المان های یک ساختمان است؛ زیرا به عنوان سد اولیه در برابر عناصر آب هوایی خارجی که می توانند به سلامت ساختمان صدمه بزنند مانند: برف، باران، باد، یخبندان، خورشید و … عمل می کند.

بدین سبب انتخاب بهترین مصالح ساختمانی برای نمای ساختمان که بتواند آن را در برابر اینچنین خطراتی محافظت کند، بسیار حایز اهمیت است.

همچنین از دیگر ویژگی های بهترین مصالح برای نمای ساختمان این است که برای رسیدن به کمترین مصرف انرژی کمک کند و هزینه های نگهداری ساختمان را کاهش داده و موجب افزایش راحتی برای ساکنان شود.

انواع مختلف نماهای ساختمان و دیوار های خارجی که امروزه در معماری استفاده می شود، چیست ؟

انواع_مختلف_نماهای_ساختمان_و_دیوار

انواع_مختلف_نماهای_ساختمان_و_دیوار

  1. نمای سبک
  2. نمای سنگین
  3. نمای پیش ساخته
  4. نمای سنتی

نمای سبک

نمای سبک

نمای سبک

این نوع نما به ساختار مقاوم سازه می چسبد، اما بخشی از آن را تشکیل نمی دهد. از آنجا که این نما در پایداری و استحکام ساختمان مشارکتی نمی کند؛ باید برای پشتیبانی از بارهایی که فشار روی اجزا آن ایجاد می شود طراحی شود. شیشه و فلز مصالحی هستند که معمولا برای این نوع نما استفاده می شود. از این نما بیشتر در ساختمان های اداری متوسط و بلند استفاده می شود.

مزایای نمای سبک

برخی از مزایای خاص سیستم نمای سبک، سهولت در نصب و کاهش بار مرده وارد بر ساختمان است.

معایب نمای سبک

در مقایسه با دیگر انواع نمای ساختمان ها، نمای سبک عایق حرارتی و صوتی کمتری را فراهم می کند و هزینه نگهداری بالاتری را در میان مدت و دراز مدت ایجاد می کند.

نمای سنگین

نمای سنگین

نمای سنگین

همان طور که از نام آن معلوم است؛ این نوع از نما از مصالح ساختمانی با وزن قابل توجه ساخته می شود. برای اینکه یک نما جزو دسته نماهای سنگین محسوب شود؛ باید میانگین وزنی آن 100 کیلوگرم بر متر مربع باشد.

نمای پیش ساخته

نمای پیش ساخته

نمای پیش ساخته

این نوع از نما عمدتا ماژول های پیش ساخته ای اند که به یکدیگر وصل می شوند یا در محل مونتاژ می شوند.

اجزا اینگونه نماها به طور صنعتی تولید می شوند که معمولا پانل های چوبی و بتنی هستند. نمای پیش ساخته عمدتا در کارخانه های صنعتی و مرکز خرید های بزرگ به کار می رود.

مزایا و معایب نمای پیش ساخته چیست ؟

مهم ترین مزیت نمای پیش ساخته سرعت و سهولت نصب و هزینه کم آن در مقایسه با دیگر سیستم های نما است. از معایب آن نیز می توان به این نکته اشاره کرد که گزینه های طراحی را محدود می کند و حداقل کارایی را دارا است.

نمای سنتی

در این دسته از سیستم های نما از مصالح ساختمانی سنتی مانند آجر، سنگ، چوب، سرامیک و … استفاده می شود. فایده اینگونه نماها این است که پیچیدگی کمتری برای ساخت دارد و به سرعت نصب می شود و هزینه کمی دارد. از طرف دیگر از آنجا که نماهای کلاسیک خاصیت عایق حرارتی و صوتی ندارند؛ مصرف انرژی ساختمان های با اینگونه نماها زیاد است.

چه مصالحی در نمای ساختمان ها به کار می رود ؟

چه_مصالحی_در_نمای_ساختمان_ها_به

چه_مصالحی_در_نمای_ساختمان_ها_به

  1. سنگ طبیعی
  2. چوب
  3. آجر و سفال
  4. گچ
  5. بتن
  6. شیشه

 پوشش سنگ طبیعی

پوشش سنگ طبیعی

پوشش سنگ طبیعی

روکش های سنگی رنگ ها و طرح های مختلفی را دارند که جلوه ای زیبا و متمایز را به دیوار ها اضافه می کنند. به علاوه سنگ عایق حرارتی بسیار خوبی را فراهم می کند و ساختمان را در برابر رطوبت محافظت می کند بنابراین از این منظر، سنگ یکی از بهترین مصالح برای نمای ساختمان است. سنگ طبیعی به سبب کیفیت، مقاومت و سختی بالای آن شناخته شده است. البته نوع سنگ نیز در خصوصیات آن تاثیر دارد.

پوشش چوبی

پوشش چوبی

پوشش چوبی

چوب زیبایی و کیفیت بسیار خوبی دارد و همپنین جزو مصالح ساختمانی است که حس گرما در ساختمان ایجاد می کند.  بدین ترتیب از دید زیبایی شناسی چوب از بهترین مصالح برای نمای ساختمان است.

اما این پوشش خصوصیات دیگری نیز دارد که در انتخاب آن به آنها دقت کرد. حساسیت به رطوبت ، تابش های خورشیدی و تغییرات در دما تنها نمونه هایی از آن ها است. گرچه چوب از زمان های باستان در ساخت پناهگاه ها استفاده می شده اما امروزه باید طی فرایند هایی آن را اصلاح کرد به گونه ای که از عملکرد صحیح آن در برابر المان هایی مانند آتش، رطوبت و حشرات اطمینان حاصل شود.

دیوار های بنایی

دیوار های بنایی جزو سیستم های ساخت دیوار سنتی هستند که از مصالح متفاوتی مانند آجر، سفال و یا سنگ ها در آن استفاده می شود.

معمولا این دیوار ها سازه ای هستند و با تکنیک های متفاوتی می توان آنها را به وجود آورد. که از جمله آنها استفاده از ملات یا جایگزین کردن خشت به منظور ایجاد چسبندگی بین دیوار ها است.

ملات گچ

گچ به طور سنتی در ساخت و ساز و همچنین در نمای سازه ها به کار می رود. هزینه کم، تنوع رنگی زیاد و پرداخت چندگانه آن را به یکی از بهترین مصالح برای نمای ساختمان هایی که با دیوار آجری ساخته شده اند، تبدیل می کند.

پوشش بتنی

پوشش بتنی

پوشش بتنی

امروزه نماهای بتنی، ساختمان های معماری معاصر را تسخیر کرده اند. بتن از سیمان آب و مصالح سنگی ساخته می شود و با تغییر نسبت آنها بافت های متفاوتی ایجاد می شود. همچنین می توان با اضافه کردن رنگدانه به بتن، طیف گسترده ای از بتن های رنگی را ایجاد کرد. این ماده به نگهداری جدی نیاز ندارد و بسیار با دوام است. خصوصیات ذکر شده باعث می شود که بتن امروزه از بهترین مصالح ساختمانی برای نمای ساختمان محسوب شود.

شیشه

شیشه

در طراحی نما شیشه نیز جزو محبوب ترین و بهترین مصالح برای نمای ساختمان است. به جای تعبیه چندین دهاته این نما جازه ورود مقدار کافی نور خورشید به داخل ساختمان را می دهد و تنها صاب ها و پارتیشن ها محوطه و حصار ایجاد می کنند.

البته هزینه نگهداری از نمای شیشه ای به سبب تمیزکاری و شکنندگی آن بالا است.

منبع : cupapizarras ، homify

 

نظرات کاربران