کاربرد بلوک سیمانی سنگین در صنعت ساختمان چیست ؟

کاربرد بلوک سیمانی سنگین در صنعت ساختمان چیست ؟

دسته :
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

فرق بین بلوک سیمانی سنگین با بلوک سیمانی سبک چیست ؟

بلوک سیمانی سنگین و سبک هر دو کاربرد هایی تعریف شده در صنعت ساختمان دارند. هر دو نوع از بلوک های سیمانی سنگین و سبک را می توان در ساخت و ساز استفاده کرد. بلوک های سنگین که از چگالی بالاتری برخوردارند، استحکام بیشتری نیز از خود نشان می دهند. بلوک های سنگین به دلیل وجود تخلخل های کمتر نسبت به بلوک های سبک در برابر آب نفوذ ناپذیر تر محسوب می شوند و در برابر یخ زدگی مقاومت دارند. از طرفی بلوک های سبک مقاومت بیشتری در برابر آتش دارند و عایق صدا و گرما هستند. به طور کلی کاربرد و استفاده از بلوک های سنگین در دنیا به مراتب بیشتر از بلوک های سبک است.

خواص ارتقاء یافته بلوک های سیمانی

امروزه در دنیا برای ساخت بلوک های سیمانی از مواد افزودنی مختلفی به منظور ارتقاء خواص استفاده می کنند. برای مثال موادی مانند کامپوزیت های سربی که بلوک های سیمانی را در برابر تابش اشعه مقاوم می کند.

شکل و اندازه بلوک سیمانی

بلوک های سیمانی را به شکل های مختلف و در اندازه های متنوع و استاندارد مطابق با نیاز مشتری می سازند. شکل ظاهری بلوک ها نیز در تعیین استحکام و نحوه ی استفاده از ان ها بسیار اهمیت دارد و باید زیر نظر متخصص انتخاب شوند.

بلوک های ساخته شده با ماسه

بلوک های سنگین سیمانی را از مخلوط ماسه و سیمان نیز می سازند و آن را برای ساخت دیوار ها و تیغه های بارکش و یا دیوار های زیر زمین استفاده می کنند. برای ساخت بلوک های سیمانی استاندارد هایی نیز به صورت تعریف شده در دنیا وجود دارد.

به بلوک های سنگین ساخته شده از ماسه و سیمان، بلوک بتنی یا بلوک باغی نیز می گویند که به دلیل داشتن استحکام بسیار بالا در دیواره هایی که تحت بار زیاد هستند به وفور مورد استفاده قرار می گیرد.

این نوع از بلوک های سنگین سیمان و ماسه در صورت عدم استفاده از مواد افزودنی مناسب برای ارتقاء کیفیت در برابر رطوبت دوام بالایی ندارند و حتی با وجود اینکه دیوارچینی با چنین بلوک هایی سریع تر انجام می شود، ضایعات آن ممکن است بالا باشد. بنابراین گزینه های بلوک سیمانی سنگینی که دارای خواص ارتقاء یافته هستند توصیه می شود.

مسلماً بلوک هایی که با استفاده از مواد افزودنی خاص بهبود خواص پیدا می کنند از نظر قیمتی نیز با بلوک های سنگین سیمانی معمولی متفاوت خواهند بود.

ویژگی های بلوک های سیمانی سنگین

تراکم و چگالی بالا

مسطح بودن وجه های مختلف بلوک

مقاومت حرارتی (در صورت استفاده از افزودنی های مناسب)

دوام و طول عمر بالا

نفوذ پذیری در برابر بخار آب

استحکام برشی بالا

تولید کنندگان با استفاده از مواد مناسب در کنار سیمان می توانند ویژگی های مفیدی در بلوک سیمانی سنگین ایجاد کنند.

منبع: concreteconstruction، ultraray

نظرات کاربران