انواع مصالح به کار رفته در کف سازی

انواع مصالح به کار رفته در کف سازی ساختمان

دسته :
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

انتخاب مصالح مناسب برای کف سازی

انتخاب کف سازی مناسب یکی از مهم ترین تصمیماتی است که باید اخذ شود. این ماده جزیی جدایی ناپذیر از طراحی داخلی ساختمان محسوب می شود. همچنین کاربرد، سختی نصب و نگهداری آن را نیز مشخص می کند. بنابراین باید قبل از انتخاب از میان انواع کف سازی مزایا و معایب هر یک را دانست.

کف پوش چیست ؟

اصطلاح کف پوش به سطح محصور کننده پایین فضاهای درون ساختمان اشاره دارد. این کفپوش ممکن است بخشی از ساختار کف باشد، مانند سطح بالاییه یک صفحه بتنی و یا پوشش داعمی که روی تخته های کف قرار داده شده است. برای کاربردها و مصارف مختلف انواع کف سازی وجود دارد.

چگونه کف سازی مناسب را انتخاب کنیم ؟

چگونه کف سازی مناسب را انتخاب کنیم

برای انتخاب کف سازی بایستی ابتدا نیاز خود را با نوجه به فاکتورهای زیر تشخیص دهیم :

  • تناسب با فضا : بعضی از مصالح کف سازی برای هر فضایی مناسب نیستند.
  • بودجه : گستره قیمتی انواع کف سازی ها بسیار زیاد است، بنابریان باید مقدار بودجه قابل تهیه را در نظر گرفت.
  • تجهیزات نصب : بعضی از کف سازی ها نیاز به زیر سازی و تجهیزات خاص دارند که ممکن است هزینه اضافه به دنبال داشته باشد.
  • استایل طراحی داخلی : مصالح کف سازی عمدتا باید مطابق با نظر طراح داخلی و معمار انتخاب شود که سبک طراحی انجام شده، به خوبی اجرا شود.
  • بازگشت سرمایه : عمدتا هر چه مصالح کف سازی مورد استفاده گران تر باشند، از کیفیت مطلوب تری برخوردارند و به دنبال آن دوام و عمر مفید بیشتری دارند به نحوی که هزینه نگهداری و بازسازی آن ها کمتر است.

1.کف سازی چوبی

کف سازی چوبی

کف سازی چوبی

چوب یکی از بهترین انتخاب ها برای ایجاد ظاهر فوق العاده و کف سازی با دوام است؛ در عین حال یکی از گران ترین گزینه ها نیز است. تمیز کردن آن آسان است و ظاهر آن تغییر نمی کند و رنگ پایداری دارد.

2.کف سازی لمینیت

این نوع کف سازی دارای فواید زیادی از جمله هزینه کم، سهولت نصب، دوام زیاد و تنوع رنگ و شکل ( مانند چوب طبیعی ) زیاد است. همچنین به عنوان معایب، این ماده در اثر رطوبت آسیب می بیند و تعمیر آن سخت است.

3.کف سازی پرسلان ، سرامیک ، موزاییک و کاشی

کف سازی پرسلان سرامیک موزاییک

کف سازی پرسلان سرامیک موزاییک

موزاییک، کاشی پرسلان و سرامیک از جمله مصالحی با دوام و ماندگاری بالا، غیر متخلخل و زیبا برای کف سازی هستند. به سبب ضد آب بودن آنها، برای آشپزخانه و سرویس بهداشتی و حمام بسیار مناسب اند. به نسبت نصب آن ها سخت تر است و امکان دارد تحت بار زیاد صدمه ببینند اما برخلاف چوب می توان اجزا آن را به صورت مستقل و جداگانه به جای کل سطح تعویض کرد.

4.کف سازی سنگ طبیعی

کاشی سنگ طبیعی کف سازی کلاسیک محسوب می شود که سنگ هایی از جمله گرانیت، تراورتن، ماسه سنگ، سنگ مرمر و … را شامل می شود. سنگ طبیعی در بین انواع کف سازی ها گران و البته زیبا محسوب می شود.

5.کف سازی قلوه سنگ

کف سازی قلوه سنگ

کف سازی قلوه سنگ

در کفهای سنگفرشی از قلوه سنگ هایی استفاده می شود که به کمک نیروی جریان آب رودخانه ها صاف شده اند. این کف سازی نفوذ پذیری خوبی در برابر باران دارد و زهکشی مناسبی را تضمین می کند. می توان با استفاده از این نوع کف سازی طرح های زیبایی را همراه با رنگ های خیره کننده ایجاد کرد.

6.کف سازی های کامپوزیت

کف سازی های کامپوزیت

کف سازی های کامپوزیت

انواع کف سازی که مخلوطی از مصالحی مانند قطعات سنگ طبیعی و چوب، سیمان، شن و مواد بازیافتی را شامل می شود.

  • پارکت : از قطعات چوبی ساخته می شود که در شکل موزاییک در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.
  • تراززو : کف سازی مختلطی که از سنگ طبیعی در اندازه های بسیار کوچک ساخته شده است.
  • چوب پنبه : مقاوم در برابر آتش و نگه دارنده صوت است.

7.کف سازی بامبو

کف سازی بامبو

کف سازی بامبو

گیاه بامبو بسیار سریع رشد می کند و کف سازی از آن تولید می شود که ظاهری همانند چوب طبیعی و حسی مشابه آن را ایجاد می کند. به نسبت بقیه انواع کف سازی ها بیش تر دوستدار محیط زیست است.

زیباترین کف سازی کدام است ؟

زیباترین کف سازی کدام است

برای اجرای زیبا ترین کف سازی باید به از میان مصالحی مانند چوب های جنگلی، کاشی سنگ طبیعی و یا تراززو ( موزاییک سیمانی مرمر نما ) انتخاب کرد.

بهترین کف سازی برای حفظ انرژی کدام است ؟

کاشی سنگ طبیعی، سرامیک یا پرسلان، لمینیت و چوب طبیعی بهترین عملکرد را در حفظ گرمای محیط دارند.

غیر لغزنده ترین کف سازی کدام است ؟

بهترین کف سازی غیز لغزنده لمینیت و بتن با روکش اپوکسی است که در پارکینگ ها نیز برای جلوگیری  از سر خوردن ماشین ها کاربرد دارد.

منبع : thebalancesmb ، designingbuildings

 

 

نظرات کاربران