ایزوگام طرحدار چیست و چه جاهایی کاربرد دارد ؟

ایزوگام طرحدار | کاربرد، ویژگی، مزایا و معایب، جنس، قیمت

دسته :
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

این یک رویا برای هر کسی است که خانه خود را داشته باشد و حتی بهتر از آن، اینکه بتوانید شاهد ساخت فونداسیون خانه خودتان باشید و ببینید که خانه تان جلوی چشمان شما دارد ساخته می  شود. اما چه چیزی می تواند این محیط زیبا را به یک کابوس تبدیل کند؟ البته عایق رطوبتی که اشتباه انتخاب کرده اید! انتخاب ایزوگام مناسب برای یک ساختمان جزو ضروریات محسوب می شود. و چه انتخابی بهتر از ایزوگام طرحدار!

اگر یک نشت به اندازه کافی عایق بندی نشده باشد، ممکن است بر کل ساخت و ساز یک ساختمان تأثیر بگذارد و در نتیجه باعث ایجاد مشکلات طولانی مدتی می شود که عمر کلی ساختمان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

ایزوگام پدیده ای صنعتی و دانش بنیان است که آزمایش ها و تکنولوژی های بسیاری به منظور ایمن کردن سازه در برابر رطوبت و آب ناشی از برف و باران روی آن انجام شده است. این عایق رطوبتی که انواع مختلف و متنوعی دارد، بعد از گذراندن تست های متنوعی در آزمایشگاه های صنعتی نشان داده شده که ضریب مقاومت سازه را افزایش خواهد داد.

اگر به دنبال اطلاعاتی هستید که شما را از در مورد روش ها، محصولات و رویه های انواع عایق ها  و ایزوگام در ساخت خانه رویایی خود راهنمایی کند و اگر به دنبال پاسخی برای این سوال هستید که بهترین ماده عایق رطوبتی چیست؟ تا انتهای مطلب با مصالح مارکت همراه باشید.

ایزوگام طرحدار چیست؟

ایزوگام پوششی مقاوم از قیر و فیبر مصنوعی است که با استفاده از حرارت بر روی سطوح مصالح ساختمانی مانند سقف می چسبد و از نفوذ آب و رطوبت به داخل آنها جلوگیری می کند. ایزوگام طرحدار یکی از جدید ترین انواع محصولات ایزوگام می باشد. در واقع این نوع ایزوگام همان رول های ایزوگام معمولی هستند که در طرح ها و رنگ های متنوع به بازار عرضه می شوند.

اگر بخواهیم جدیدترین نسل ایزوگام را نام ببریم، انتخاب ما ایزوگام طرحدار خواهد بود که علاوه بر داشتن مقاومت و طول عمر بالا و عایق ضد رطوبتی بودن، جلوه زیبایی هم به محیط، بام و دیوارها می دهد. تنوع طرح های این نوع ایزوگام بسیار متنوع بوده و تولید آن با فناوری های به روز دنیا و با استفاده از قیر خالص پالایشگاهی و با فویل عالی انجام می شود.

استفاده از ایزوگام و عایق بندی مؤثر ساختمان علاوه بر کاهش ردپای کربن، می تواند صورتحساب های گرمایشی شما را تا حد زیادی در سال کاهش دهد و در مصرف انرژی خانه شما صرفه جویی نماید.

انواع ایزوگام براساس تعداد لایه های مورد استفاده

لایه های ایزوگام مورد استفاده بر اساس نوع بافت و پلی استر طبقه بندی می شوند:

ایزوگام تک لایه فقط دارای لایه پلی استر سوزنی می باشد و نسبت به ایزوگام دو لایه ظریف تر و انعطاف پذیرتر است. این ایزوگام عمدتا در جاهایی با میزان آبریز کمتر مثل بالکن و آشپزخانه یا جاهایی دارای شکل هندسی نامتوازن به کار برده می شود.

ایزوگام دو لایه شامل بافت و پلی استر است. این نوع عایق ضخیم تر است و نسبت به ایزوگام تک لایه، استحکام بیشتری دارد. روند تولید ایزوگام دو لایه بدین صورت است که لایه های پلی استر و تیشو به این علت که همزمان وارد سینی قیر مذاب می شوند، لایه ها روی هم قرار می گیرند.

ایزوگام سه لایه با اضافه کردن یک لایه مفتول سیمی به دو لایه قبلی، سه لایه را با همدیگر وارد سینی قیر مذاب می نماید. وزن ایزوگام سه لایه زیاد بوده از این رو در ساختمان ها کاربرد زیادی ندارد .

کاربردهای ایزوگام طرحدار کدامند؟

ایزوگام طرحدار چه جاهایی کاربرد دارد

از این نوع ایزوگام می توان برای زیباسازی ساختمان، زیباسازی دیوارها، عایق کاری دیواره ها و کف استخر، زمین های ورزشی، پارکینگ ها، شیروانی ها، سقف ها و بام های ساختمان، معابر عمومی و پیاده روها و همچنین مصارف صنعتی استفاده کرد. همچنین ایزوگام طرح دار به سبب وزن کم و مقاومت بالا، به تنهایی عایق رطوبتی کاملی برای موارد زیر می باشد :

  • سقف ها
  • نماهای ساختمان
  • سقف پیش ساخته سیمانی یا فلزی
  • پی و فونداسیون
  • استخرها
  • تونل ها
  • کانال های آبیاری
  • سرویس های بهداشتی
  • یخچال ها
  • سدها
  • باندها
  • پارکینگ های چند طبقه
  • مزارع طیور
  • لوله های گاز ، آب و نفت
  • و …

فرایند تولید ایزوگام چگونه است؟

  1. بسته به نوع محصول ( ایزوگام تک لایه یا دو لایه ) ، رشته و فیبر به همراه پلی استر وارد دیگ قیر می شود .
  2. سپس به مواد پلیمریک و قیری آغشته می شوند. هم چنین ضخامت لایه با استفاده از مجرای خروجی تعبیه شده در بالای دیگ قیر تنظیم می گردد .
  3. ورق های آلومینیوم سپس به لایه مواد آغشته شده می چسبد و وارد حوضچه آب می شوند .
  4. لایه در نهایت بعد از عبور از حوضچه آب خنک می شود و از میان غلتک ها عبور می کند .
  5. در مرحله بعد، پلاستیک به پشت لایه اضافه می شود و لایه ایزوگام وارد آسانسور ذخیره سازی می شود. آسانسور گاهی اوقات لایه های ایزوگام را ذخیره می کند تا از توقف خط تولید محصول جلوگیری شود .
  6. در نهایت ایزوگام وارد رولرها می شود و بعد آن به متراژ های مورد نظر بریده می شود .
  7. در ایزوگام طرحدار، ضمن انجام مراحل فوق مرحله چاپ طرح نیز روی ایزوگام انجام می شود.

انواع ایزوگام بر اساس ماده اصلی تشکیل دهنده

انواع ایزوگام از نظر لایه‌ها، مواد و روکش

ایزوگام ها بر اساس ماده اصلی تشکیل دهنده به دو نوع تقسیم می شوند :

ایزوگام پلیمری با استفاده از قیر خالص 60 تا 70 درصد

عنصر اصلی تشکیل دهنده ای قیر ایزوگام پلیمری، قیر خالص 60 تا 70 درصد است و در مقایسه با ایزوگام دمیده شده کیفیت بسیار بالایی دارد. بهتر است بدانید که قیر خالص از 60 تا 70 درصدتقطیر نفت خام به دست می آید .

در نتیجه گرم کردن نفت خام، بنزین، حلال های نفتی، روغن، گازوئیل، گاز و سایر روغن های سبک در برج های تقطیر پالایشگاه ها جدا می شوند. قیر باقی مانده در دمای بیش از ۳۸۰ درجه جامد یا نیمه جامد است. قیر خالص به سبب درجه نفوذش نام گذاری شده است و قیر 60 تا 70 درصد برای آب بندی سقف ها استفاده می شود .

ایزوگام دمیده با استفاده از مازوت

عنصر اصلی در این نوع ایزوگام که از دمیدن هوای داغ در مازوت به دست می آید، قیر دمیده می باشد. فرایند تولید ایزوگام دمیده به این صورت است که در این فرایند، هوای گرم با دمای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد توسط لوله های سوراخ دار به محفظه حاوی نفت دمیده می شود. در نتیجه این فرآیند، اتم های هیدروژن موجود با اکسیژن موجود در هوا ترکیب شده و آب را تشکیل می دهند.

بدین ترتیب نفوذ قیر دمیده کمتر از قیر خالص است و در نتیجه از درجه نفوذ کمتری برخوردار است و نسبت به تغییرات دمایی حساسیت کمتری دارد. این نوع ایزوگام کیفیت پایین تر و عمر کوتاه تری نسبت به ایزوگام پلیمری دارد و بیشتر برای ساخت ورق های سقف و باتری های ماشین و .. کاربرد دارد .

انواع ایزوگام طرحدار و موارد استفاده از آنها کدامند؟

خیلی ها می پرسند که ایزوگام طرحدار در چه طرح هایی تولید می شود؟ این نوع ایزوگام در طرح های متنوعی از جمله طرح آجری، سنگ، موزاییک، چوب، لانه زنبوری، سفال، چمن و … تولید می شود و روز به روز بر تنوع این طرح ها افزوده می شود.

طرح های چمنی، سنگی، سنگریزه ای (نماسازی و عایق کاری)، آجرنما (نمای ساختمان)، چوبی، سرامیکی، گرانیت، ورساچه، کامپوزیت، لانه زنبوری، طرح چوب، طرح ورساچه جزو متنوع ترین و نوآورترین طرح های ایزوگام طرحدار به شمار می آیند و ایزوگام های صادراتی اکسیر، یلما، گوهر شرق، زرفام شرق جزو بهترین برندهای این نوع ایزوگام در نظر گرفته می شوند.

ایزوگام چه فوایدی دارد؟

مزایای ایزوگام چیست و چرا از ایزوگام استفاده کنیم

  • اتصال عالی و درزگیری یکنواختی ایجاد می کند .
  • در برابر نیرو های استاتیکی و ضربه مقاوم است .
  • در برابر پارگی و فشار هیدرواستاتیکی مقاوم است .
  • بسیار مقرون به صرفه و قابل تهیه است .
  • در برابر سرما و گرما بسیار مقاوم است .
  • به آسانی قابل نصب است .
  • استفاده از آن منجر به آلودگی هوا نمی شود .
  • در برابر اشعه UV مقاوم است .
  • وزن زیادی ندارد و از افزایش بار اضافه سقف جلوگیری می کند .
  • به دلیل سبکی و استحکام بالا، کاربرد ایزوگام در ساختمان بسیار متنوع است و تنها عایق بندی کامل پشت بام، پی ساختمان، حمام و استخر، مخازن آب، تونل های آبیاری، سردخانه ها، لوله های گاز و روغن محسوب می شود.
  • استفاده از ایزوگام طرحدار گستره متنوعی از طرح ها را برای انتخاب در اختیار مشتری قرار می دهد.

مزایا و معایب ایزوگام طرحدار کدامند؟

مزایا ایزوگام طرحدار

  • جلوی بازتابش نور خورشید را می گیرد در نتیجه عابران و ساکنین مجاور ساختمان هایی که این نوع ایزوگام در آنها به کار رفته از آسیب های پرتوهای فرابنفش خورشید در امان هستند.
  • ایزوگام هایی که روکش آلومینیومی دارند می توانند در تابستان باعث کاهش گرما و در زمستان باعث کاهش سرما شوند.
  • در صورت استفاده از این ایزوگام برای زیباسازی ساختمان دیگر نیازی به نما زدن ساختمان نیست. در نتیجه می توان در هزینه های خرید سنگ و کاشی برای نماسازی ساختمان صرفه جویی کرد.

معایب ایزوگام طرحدار

  • استفاده از ایزوگام طرحدار مستلزم زیرسازی و شیب بندی ساختمان است.
  • اجرای این ایزوگام هزینه و قیمت بالایی دارد.

جنس ایزوگام طرحدار از چیست و ضخامت آن چقدر است؟

جنس و ضخامت ایزوگام طرح دار

این نوع ایزوگام جنس های متنوعی داشته و روکش فویل 25 تا 32 میکرونی در آنها به کار برده می شود.

برخی از ویژگی های ایزوگام طرحدار

این نوع ایزوگام کشش بالایی داشته و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار می باشد. پس از ارسال و پس از نصب، کیفیت خود را از دست نمی دهد و کیفیت اولیه خود را حفظ می نماید. ضخامت آن بین 3.5 تا 4 میلی متر بوده و استانداردهای لازم را دارد. ضریب مقاومتی آن در برابر تغییرات دمایی (کاهش و افزایش دما) بسیار بالا است و می تواند ای تغییرات دمایی را تحمل کند. در حین نصب هم هیچ بوی بدی از خود ساطع نمی کند و همچنین هیچ دودی از آن انتشار نمی یابد.

چه عواملی تعیین کننده قیمت ایزوگام می باشند؟

فاکتور های زیادی بر روی قیمت ایزوگام تاثیر می گذارند و بسیاری از افرادی که به دنبال ایزوگام برای خانه خود هستند، احتمالا نظاره گر تعیین قیمت روزانه ایزوگام می باشند. با این وجود اینکه عمر مفید ایزوگام ها یکسان نمی باشد اما به طور میانگین طول عمر یک ایزوگام، حدوداً ۱۰ سال است. این فاکتور نیز بر قیمت تمام شده ایزوگام تاثیر می گذارد.

داشتن گارانتی مستند از کمپانی و بیمه نامه معتبر برای ایزوگام، شرایط آب و هوایی منطقه سکونت شما و مکانی که ایزوگام برای آن استفاده می شود، فاکتور هایی هستند که بر قیمت ایزوگام تاثیر می گذارند.

قیمت ایزوگام طرحدار چقدر است؟

قیمت این نوع ایزوگام بسته به پوشش ظاهری، طرح ها و کاربرد، خرید عمده و بدون واسطه از کارخانه متفاوت خواهد بود.

ترفندهایی برای انتخاب ایزوگام مناسب

  • ایزوگامی را انتخاب کنید که علامت استاندارد داشته باشد .
  • عایق باید کاملاً سالم باشد، به خصوص به پاشنه عایق توجه کنید تا شکسته نباشد .
  • برای عایق بندی سرویس های بهداشتی از ایزوگام طرحدار دولایه استفاده کنید، زیرا این مکان ها باید تا درجه اطمینان خاصی ایزوله بشوند .
  • داشتن ضمانت نامه کتبی شرکت و بیمه نامه توسط شرکت تولیدی از ضرورت های انتخاب ایزوگام می باشد .
  • پایداری ایزوگام به آب و هوای محلی که استفاده می شود، مرتبط است .
  • از مراکز معتبر همچون مصالح مارکت خرید کنید تا بدین ترتیب پس از نصب نیز بتوانید از گارانتی استفاده کنید.

وب سایت مصالح مارکت به عنوان مرجع اطلاع رسانی قیمت خرید و فروش مصالح و خدمات ساختمانی امیدوار است همواره پلی باشد میان تأمین کنندگان و مصرف کنندگان این صنعت گسترده و بسیار پرمخاطب! با افتخار در خدمت شما هستیم!

منبع: isowet

نظرات کاربران