مراحل و مصالح مورد نیاز در نازک کاری ساختمان

مراحل و مصالح مورد نیاز در نازک کاری ساختمان

دسته :
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

درک مراحل ساخت یک خانه یا یک ساختمان به صورت گام به گام به شما کمک می کند تا برنامه را با پیشرفت پروژه خود پیگیری کنید. از طرف دیگر، داشتن آگاهی و اطلاعات از انتظاراتی که در هر مرحله از کار می توان داشت می تواند به شما اعتماد به نفس داده و سبب شود که به روند ساخت و ساز اعتماد کرده و با آن احساس راحتی کنید. در این مقاله ما می خواهیم به مراحل و مواد لازم برای مرحله نازک کاری ساختمان بپردازیم اما شاید لازم باشد قبل آن به طور کلی اطلاعاتی در مورد تمام مراحل ساخت داشته باشیم پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

مراحل مختلف ساخت و ساز یک ساختمان

همان طور که گفته شد لازم است که در ابتدا اطلاعاتی در مورد کلیه مراحل ساختمان سازی داشته باشیم، این مراحل به ترتیب عبارتند از:

آماده سازی محل ساخت

آماده سازی محل ساخت

آماده سازی محل ساخت

با فرض اینکه زمین خود را خریداری کرده اید و تمام برنامه ریزی ها و کارهای مقدماتی شما انجام شده است، اولین قدم در ساخت خانه، آماده سازی محل است. این نه تنها شامل پاکسازی محل از زباله ها و پوشش گیاهی می شود، بلکه اطمینان از اینکه شما امکانات و خدمات لازم را برای پیمانکاران یا کارگران خود مهیا کرده اید نیز می شود.

مرحله پی ریزی

در مرحله بعد، باید پی ریزی ساختمان شروع شود. هزینه ساخت فونداسیون یکی از بزرگترین متغیرها در یک پروژه ساخت و ساز است که شامل حفاری پی ها، تقویت آن ها و نهایتا گرفتن تاییدیه از بازرسان مربوطه است.

ساختن روبنای ساختمان

ساختن روبنای ساختمان

شروع به کار با روبنا بخش هیجان انگیز ساخت خانه است. در این بخش اسکلت کلی ساختمان به همراه دیوار چینی و کارهای زیرساختاری برای تاسیسات مورد نیاز انجام می شود.

ساخت سقف

پس از چیده شدن دیوارها و مشخص شدن جای درها و پنجره ها نوبت به ساخت سقف ساختمان می رسد. به این ترتیب سقف ساختمان با مصالح مختلفی پوشانده می شود.

انجام کارهای تاسیساتی

انجام کارهای تاسیساتی

در این مرحله زیرساخت های تاسیساتی مختلف مثل لوله کشی آب، گاز، فاضلاب، و سیم کشی های برق انجام می گردد. لازم است که در این مرحله عایق کاری و آب بندی های مختلف نیز انجام شود. برخی افراد کارهای تاسیساتی را جز مرحله نازک کاری ساختمان می دانند در حالی که برخی دیگر معتقدند تا به اینجا مراحل سفت کاری ساختمان که به معنی کارهای مربوط به ساخت و استحکام کلی بنا می باشد، انجام شده است و کارهایی که در مراحل لعدی انجام می شوند نازک کاری نامیده می شوند.

شروع مراحل نازک کاری

نازک کاری ساختمان شامل تمام اقداماتی است که در ساختمان، در معرض دید قرار می گیرند. در واقع نازک کاری زیبایی ساختمان را شکل می دهد. نازک کاری می تواند مربوط به فضای خارجی ساختمان یا نمای آن و یا فضای داخلی باشد. این مرحله شامل کارها و اقدمات متنوعی است که نیاز به مواد و مصالح گوناگونی نیز دارد. در انتخاب روش ها و مصالح مورد نیاز باید به هزینه و بودجه در نظر گرفته شده و شرایط آب و هوایی محیط توجه داشته باشیم. از جمله مواد و مصالحی که در نازک کاری استفاده می شوند عبارتند از گچ، چوب، ام دی اف، سیمان، شیشه، سنگ، رنگ و غیره. در ادامه بیشتر با جزئیات مراحل نازک کاری آشنا می شویم.

مرحله اندودکاری

مرحله اندودکاری

مرحله اندودکاری

مرحله اول نازک کاری ساختمان شامل اندود کاری است. این مرحله با استفاده از ملات گچ و خاک برای داخل ساختمان و سیمان برای نمای خارجی ساختمان انجام می شود. همان طور که می دانیم خارج ساختمان لازم است که در برابر نفوذ رطوبت مقاوم باشد و به همین دلیل است که از سیمان به جای گچ استفاده می شود. در طی این مرحله سطوح دیوارها به طور صاف و یک دست با ملات گچ و خاک و یا با سیمان به خوبی پوشانده می شوند. این اندودکاری علاوه بر این که سبب می شود سطح آجری دیوارها صاف به نظر برسند مانع عبور و نفوذ رطوبت از دیوارها به سطح داخلی آن نیز می گردد بنابراین باید با دقت بالایی انجام شود.

مرحله سفیدکاری

پس از این که اندودکاری تمام شد باید به طور کامل خشک شود، سپس نوبت به دومین مرحله نازک کاری ساختمان یعنی سفیدکاری می رسد. سفیدکاری با استفاده از ملات گچ و آب و ماله انجام می شود. لازم است که این مرحله با دقت زیادی اجرا گردد زیرا سطحی است که کاملا در دید قرار می گیرد. به همین منظور از ملاتی به نام کشته استفاده می شود که همان آب و گچ است اما روش تولید آن کمی متفاوت است. این ملات سرعت خشک شدن آهسته تری دارد و به شخصی که آن را اعمال می کند فرصت می دهد تا به خوبی صاف کاری های لازم را انجام دهد.

نصب قرنیزها

نصب قرنیزها

مرحله بعدی در نازک کاری ساختمان مربوط به نصب قرنیزها است. قرنیزها نوارهایی از جنس مختلف اند که با توجه به سبک دکوراسیون و مصالحی که برای داخل ساختمان قرار است استفاده شوند انتخاب می شوند. برای مثال در صورتی که قرار است کف ساختمان با کفپوش های چوبی یا وینیلی پوشانده شود بهتر است که قرنیز دارای طرح چوب و از جنس های مشابهی مانند ام دی اف، چوب و یا وینیل انتخاب گردد. اما اگر افراد ترجیح می دهند کف منزل خود را سنگ یا سرامیک کنند معمولا قرنیزهای سنگی مرمر یا تراورتن و یا حتی سرامیکی بیشتر متناسب با کف به نظر می رسند و جلوه های زیباتری ایجاد می کنند. علاوه بر زیبایی از دیگر دلایل استفاده از قرنیزها می توان به پوشاندن محل عبور کابل ها و سیم ها، مقاومت در برابر آسیب رسیدن به دیوار و جلوگیری از نفوذ رطوبت به دیوار اشاره کرد.

عایق کاری سرویس های بهداشتی

مرحله چهارم، انجام عایق کاری های کف و دیوارهای سرویس بهداشتی است. این مرحله بسیار مهم است و لازم است که با دقت و با استفاده از مصالح با کیفیت انجام شود چرا که نفوذ رطوبت از سرویس های بهداشتی و حمام ها مشکل رایجی است که رفع آن معمولا نیاز به هزینه های زیاد و عملیات کنده کاری خواهد داشت. بنابراین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی لازم است عایق کاری به بهترین شکل ممکن انجام گردد. متداول ترین روش برای عایق کاری سرویس بهداشتی استفاده از قیر و گونی یا ایزوگام است اگرچه امروزه مصالح دیگری مثل عایق های پلیمری نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. پس از عایق کاری روی آن با ملات پوشانده می شود. در حین کار باید محل قرار گرفتن لوله های آب و فاضلاب نیز مورد توجه قرار گرفته و کاملا عایق بندی شوند.

نصب کاشی و سرامیک

نصب کاشی و سرامیک

در مرحله بعدی از مراحل مربوط به نازک کاری ساختمان، نوبت به کاشی کاری و نصب سرامیک ها می رسد. کاشی کاری برای دیوارهای سرویس بهداشتی،حمام و آشپزخانه انجام می گردد. بنابراین برای این بخش های خانه که قرار است دیوارهای آن ها کاشی کاری شود، سفید کاری انجام نمی شود. کاشی ها معمولا با استفاده از ملات سیمان روی دیوار تثبیت می شوند. انتخاب طرح و رنگ کاشی ها بسیار مهم است و بهتر است متناسب با سلیقه صاحب خانه و هماهنگ با دکوراسیون مورد نظر او انجام شود. پس از کاشی کاری دیوار نوبت به درست کردن کف ساختمان می رسد. برای کف سرویس بهداشتی و حمام معمولا از سرامیک یا کاشی های متناسب با دیوارها استفاده می شود. اما برای کف قسمت های دیگر مثل سالن پذیرایی و اتاق خواب ها می توان از انواع سرامیک، سنگ یا کفپوش های وینیلی یا حتی چوبی استفاده نمود.

تراز کردن کف

در مرحله درست کردن کف باید تراز کردن آن را حتما انجام داد. برای کاشی ها و سرامیک ها می توان با استفاده از بندکشی یا تراز مخصوص این کار را انجام داد.

 تکمیل سقف

تکمیل سقف

کارهای مربوط به سقف ممکن است در همان مراحل گچ کاری و سفید کاری دیوارها انجام گردد. اما برخی از اقدامات و طراحی های دکوراتیو را می توان در این مرحله بر روی سقف اجرا کرد. امروزه استفاده از انواع رابیتس، کناف، ام دی اف، سقف های کشسان وسقف های کاذب برای ایجاد طراحی های زیبا روی سقف متداول است.

نصب در و پنجره ها

تعیین و نصب چارچوب ها یا قاب های در و پنجره ها معمولا در مرحله گچ کاری و سفیدکاری انجام می شود اما نصب درها و پنجره ها در مراحل آخر نازک کاری اجرا می شود.

طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان معمولا از کارهای انتهایی در نازک کاری است. نمای ساختمان هویت ساختمان شما را نشان می دهد. می توانید نماهای کلاسیک یا مدرن را متناسب با سلیقه خود  انتخاب و طراحی کنید. از مصالحی مانند چوب پلاستیک، سنگ، آجرفشاری و سیمان می توان برای نما استفاده کرد. البته باید توجه کرد که مصالح به کار برده شده در نمای ساختمان مقاومت کافی در برابر شرایط آب و هوایی منطقه را داشته باشد.

مراحل تکمیلی

مراحل تکمیلی ساختمان شامل خرده کاری های دکوراتیو ساختمان است. ممکن است برخی افراد دوست داشته باشند روی سفید کاری برخی دیوارها را رنگ بزنند و یا از کاغذ دیواری استفاده کنند. علاوه بر این لازم است که کابینت ها، کمد دیواری ها، شیرآلات و منابع روشنایی نیز مطابق با سلیقه تهیه شده و نصب گردند.

منبع: atozbuilding 

نظرات کاربران